استودیوهای دیزنی و پیکسار به گوش تمام دوستداران انیمیشن کاملا آشنا هستند. اغلب ما شاید دیزنی را با انیمیشنهای دوبعدی جذاب و نوستالژیک آن مثل سیندرلا، مولان و سفید برفی بهخاطر بیاوریم و پیکسار را با کارتونهای سه بعدی و رنگ و لعاب خاصش در طراحی شخصیتها؛ اما بعدها دیزنی و پیکسار در همکاریهای موفقشان با یکدیگر، آثار بسیار جذاب سهبعدی، با مضامین خارق العاده و آموزنده را برای کودکان و نوجوانان دنیا ساختند. داستان اسباب بازی، کارخانه هیولاها، در جست و جوی نمو و ... نتیجهی همکاری این دو استودیوی بینظیر است. هر بار که یک تریلر جدید منتشر میشود، عاشقان انیمیشن منتظر یک اثر هنری جدید از پیکسار و دیزنی هستند. امسال نیز منتظر انیمیشنهای جذابی همچون زوتوپیا 2، شگفت انگیزان 3، داستان اسباب بازی 5 و موانا 2 و همچنین انیمیشن جدیدی به نام الیو (Elio) هستیم که امیدواریم تمام این انیمیشنهای جذاب، مثل گذشته ما را سرشار از هیجان و احساس کنند.
اولین تجربه مشترک پیکسار و دیزنی در داستان اسباب بازی
در دهه 80 میلادی، کمپانی پیکسار با دیدگاه تغییرات بزرگ و ساخت انیمیشنهای سهبعدی وارد دنیای تصویر شد و اولین کار دو استودیوی بزرگ پیکسار و دیزنی، که اولین کار بلند پیکسار نیز محسوب میشد، داستان اسباب بازی بود.
موفقیت چشمگیر و فروش خارق العاده این انیمیشن جذاب و استقبال بینظیر مردم از این انیمیشن باعث شده تا همکاری این دو استودیو ادامه یابد. داستان اسباب بازی آن سال در 4 بخش نامزد جایزه اسکار شد و در بخش دستاورد ویژه موفق به کسب جایزه اسکار آن سال شد.
به سوی بینهایت و فراتر از آن!
کارخانه هیولاها و ادامهی موفقیت پیکسار و دیزنی
درون مایه بسیار زیبا و متفاوت و ایدهی جذاب انیمیشن کارخانه هیولاها در کنار طراحی بسیار چشمنواز شخصیتهای این داستان تخیلی، باعث شد تا بار دیگر، پیکسار و دیزنی به موفقیتی خارق العاده دست یابند.
کارخانه هیولاها با فروش بیش از 550 میلیون دلار، نه تنها یک رکورد عالی در فروش انیمیشن به ثبت رساند، بلکه همان سال با نامزدشدن در اسکار افتخار دیگری برای سازندگانش رقم زد.
سالیوان منتظره تا به دنیای شما بیاد اما نه برای زهرهترکونی!
بعد از انیمیشن داستان اسباب بازی، طراحان استودیو پیکسار، تکنولوژیهای جدیدی از جمله مدل پیشرفتهتر CGI را برای طراحی شخصیتهای کارخانه هیولاها به کار گرفتند تا مو، بافت پوست و جزئیات شخصیتهای هیولایی این قصه، که کم هم نبودند کاملا رعابت شود. در نهایت نیز میبینیم که جزئیات خارق العاده و خیرهکنندهای در این انیمیشن سینمایی داریم.
در جست و جوی نمو و سالها بعد در جست و جوی دوری
یکی از خاطرهانگیزترین و احساسیترین انیمیشنهایی که توسط دیزنی و پیکسار منتشر شده بود، در جست و جوی نمو است. در این انیمیشن جذاب، طراحان پا را فراتر گذاشتند و از تکنولوژیهای بسیار جذاب و خاصی استفاده کردند تا بتوانند نورپردازی زیر آب، امواج، رفتار آب و تمامی جزئیات حیوانات دریایی و حرکتهای آنها را به طوری دقیق و جذاب به تصویر بکشند. این تصویرسازی زیبا و متفاوت، همچنان نمو را در خاطرات ما زنده نگهداشته است.
در جست و جوی نمو با فروشی بیش از 900 میلیون دلار به یکی از پرفروشترین فیلمهای سال تبدیل شد. محبوبیت این فیلم به قدری بود که بعد از چند سال نسخهی جدیدی با تکیه بر یکی از شخصیتهای فرعی داستان، دوری، ارائه شد که به شدت مورد استقبال طرفداران قرار گرفت.
شجاعت و کنجکاوی مفاهیم مهمی بودند که در این انیمیشن به آن پرداخته شد. به علاوه در جست و جوی نمو به والدین هم یاد داد تا نسبت به کودکانشان اضطراب بیش از حد نداشته باشند و اجازه بدهند تا آنان دنیای اطرافشان را کشف کنند.
شگفت انگیزان، ابرقهرمانانی دوست داشتنی
قطعا هیچ یک از ما نمیتوانند شگفت انگیزان را با دوبله شگفت انگیز گلوری فراموش کند. یک انیمیشن جذاب با درون مایه ابرقهرمانی که مفاهیم را به شیوهای جدید نشان داد.
این سریال نیز به یکی از نمونههای موفق فروش انیمیشن در سال 2004 تبدیل شد و قطعا تصویرسازی خیرهکننده آن و صداپیشگان محبوبش نقش اساسی را در این فروش موفق داشتند.
در طراحی و تصویرسازی انیمیشن شگفت انگیزان، پیکسار از جلوههای بصری زیادی استفاده کرد. همچنین شگفت انگیزان اولین اثر پیکسار بود که تمامی شخصیتهای آن انسان بودند و میبینیم که ظرافت در طراحی حر شخصیت این فیلم واقعا زیبا و منحصربهفرد است.
سالها بعد شگفت انگیزان دو نیز روی پرده سینما رفت که جزئیات طراحی آن، بافت لباسها، موها و تمامی جزئیات در آن حیرت آور است. این پیشرفتها نشان میدهند که پیکسار تا چه اندازه نسبت به دقت طراحی و نزدیکی آن به واقعیت حساس است.
ماشینها و آغاز اختلافات دو استودیوی دیزنی و پیکسار
بعد از شگفت انگیزان، همکاری مشترک بعدی پیکسار و دیزنی، انیمیشن ماشینها در سال 2006 بود که نقطه شروع اختلافات میان پیکسار و دیزنی بود. اولین بار این دو استودیو در تولید قسمت دوم انیمیشن داستان اسباب بازی دچار چالشهای قراردادی و مالی شدند.
بعد از مدتی دیزنی با خریدن پیکسار، به اختلافات پایان داد و همین امر باعث تولید قسمتهای بعدی برخی انیمیشنهای جذاب شد. پس از این توافقنامه، پیکسار نیز توانست به عنوان یک برند مستقل و زیرمجموعهی دیزنی فعالیت خود را ادامه دهد.
راتاتویی، یک موفقیت چشمگیر دیگر
راتاتویی داستان یک موش بااستعداد است که رویای سرآشپز شدن را دارد. این انیمیشن هم با فروشی بیش از 600 میلیون دلار و محبوبیت خارق العادهاش، مهر تاییدی دوباره بر کیفیت کار پیکسار و دیزنی زد.
طراحی جزئیات زیبای شهر پاریس، تصویرسازی دقیق از انواع غذاها، موشها و شخصیت پردازی زیبای کاراکترهای این انیمیشن نقطه قوت این کارتون زیبا بود.
دوران جدید پیکسار با انیمیشنهایی کاملا متفاوت و هیایوی Inside Out
بعد از ساخت و اکران انیمیشن داستان اسباب بازی 3، عملا دنیایی جدید و متفاوت در انیمیشنسازی و مفاهیم این استودیو به وجود آمد. دیزنی اغلب به داستانهای کلاسیک و افسانهای تمایل داشت اما پیکسار به مضامین آموزنده و داستانهای نو و بدیع گرایش داشت. اما در نهایت، حاصل همکاری این دو استودیو، همیشه به شدت عالی و جذاب هستند.
انیمیشن Inside Out که در ایران با نام درون و بیرون نیز شناخته میشود، داستان دختر ذهن و و روان کوچکی را روایت میکند که احساسات و عواطفش را به صورت شخصیتهایی بامزه و شیطون نشان میدهد. این کاراکترها که هرکدام نماد یک حس هستند، دختر کوچولوی داستان، رایلی، را کنترل میکنند، احساسات و خاطراتش را بایگانی میکنند و در مواقع حساس و عاطفی کنار رایلی هستند.
این انیمیشن شوک بزرگی به تمام تماشاچیان خود وارد کرد. تا به حال چنین دقیق و ریزبینانه به ابعاد شخصیتی یک فرد و روان او در فیلمها و مخصوصا انیمیشنها پرداخته نشدهیود. این نمایش ظریف، به شناخت بهتر از کارکرد احساسات انسان و عمق روابط عاطفی کمک بسیاری کرد.
اما داستان درون و بیرون به همینجا ختم نشد و 9 سال بعد با یک شاهکار دیگر، همهی ما حسابی شگفتزده شدیم. Inside Out 2، با نشان دادن احساسات بیشتر و آغاز دراماتیک دوران بلوغ رایلی، نشان داد که کودکان و نوجوانان در دورانهای مختلف زندگیشان، چه احساساتی را تجربه میکنند و بر حس و برخورد میتواند چه تاثیراتی در آنان بگذارد.
احساسات جدید رایلی نوجوان و کشمکشهای او، شما را هم به یاد دوران بلوغ خود میاندازد که چه دوران سخت و پر تلاطمی را سپری کردهاید.
شخصیتهای دیزنی، بازیگران دنیای خاطرهانگیز کودکی ما!
انیمیشن روح، یک گردش طولانی در دنیای معنوی و روحانی
مشخص است که پیکسار از جستوجو در دنیای روان انسان هرگز خسته نخواهدشد. بار دیگر، در انیمیشن فوقالعادهی روح یا Soul، ما شاهد یک سفر به دنیای پیش مرگ و دنیای قبل از تولد هستیم. پیکسار یک سوال بنیادین از بینندگان خود میپرسد و میخواهد تا آنان به شوق زندگی خود فکر کنند و آن را دنبال نمایند.
روح داستان یک معلم موسیقی جاز را روایت میکند که عاشقانه موسیقی را دوست دارد و میخواهد تا یک نوازنده جاز حرفهای بشود. اما زمانی که او شانس نوازندگی در یک گروه حرفهای را پیدا میکند، به طرز عجیبی میمیرد! بله درست شنیدید! باقی داستان را خودتان ببینید تا جذابیت آن را به طور کامل لمس کنید!
لوکا و پررنگ تر شدن نقش ملیتهای مختلف
از ابتدا، اغلب داستانهای دیزنی، در مورد شاهزادگان و افراد سفید پوست آمریکایی یا انگلیسی و فرانسوی بود و کمتر به رنگین پوستان و ملیتهای مختلف میپرداخت. اما در سالهای اخیر در انیمیشنهای پیکسار شاید ظهور قهرمانانی از کشورهای مختلف، مثل شخصیت کوکو از مکزیک و میرابل از کلمبیا نشان از این باشد که دنیای انیمیشن سازی قصد دارد تا داستانهایی از تمام کودکان دنیا روایت کند.
داستان لوکا نیز به زیبایی تلفیقی از اسطوره و داستانهای افسانهای ایتالیا را همراه با نمادهای جذاب این کشور مثل موتور وسپا و پاستاهای خوشمزهاش به نمایش گذاشت.
قرمز شدنی، یک قصیده برای نوجوانان و رویاهایشان
انیمیشن زیبای قرمز شدن، بار دیگر داستان بلوغ و کشمکشهای آن را روایت میکند. دختر نوجوانانی به نام می با ملیت چینی-کانادایی، زمانی که به بلوغ میرسد و عادت ماهانه را برای اولین بار تجربه میکند، تبدیل به یک پاندای قرمز میشود.
قرمز شدن، توانسته روایت زیبا و جذابی از ماجرای عادت ماهانه و چالشهای یک دختر نوجوان، علایقش به گروه موسیقی و وابستگیاش به دوستانش را به خوبی نمایش دهد.
از نظر بصری نیز، این انیمیشن ظرافتهای بیشماری دارد که شما را مجذوب خود خواهدکرد. طراحی شخصیتهای خانم داستان و پانداهای قرمز مشابهشان و همچنین استفاده از رنگهای شاد که انرژی دوران نوجوانی را منتقل میکند، یک ابتکار عمل از سوی پیکسار است.
سخن نهایی
میبینیم که پیکسار و دیزنی به عنوان دو استودیوی موفق توانستهاند آثاری به غایت خاص و متنوع را برای کودکان و نوجوانان عرضه کنند. جذابیت بصری و شخصیت پردازی جذاب در نگاه اول چشم بیننده را به خود خیره میکند و آنان را پای پرده سینما و صفحه تلویزیون میخکوب میکند. البته به مرور که با مفاهیم و درون مایههای انیمیشنهای پیکسار که آشنا میشویم، میبینیم که توانمندی فیلمنامه نویسان و مفاهیم عمیق این انیمیشنهاست که کوچک و بزرگ را پای صفحه جادویی، افسون میکند. تمشک نیز تلاش دارد تا شخصیتهای تاثیرگذار و مورد علاقهتان را در قالب عروسک و فیگور فراهم نموده و به دستتان برساند تا شما و فرزندان دلبندتان بتوانند این کاراکترها را همیشه در کنار خود داشتهباشند.
سوالات متداول
دیزنی بیشتر بر داستانهای افسانهای تمرکز داشت اما هدف پیکسار روایت داستانهای جدید با مضامین خاص و روانشناسانه است. دیزنی سبکی سنتی اما پیکسار سبکی مدرنتر دارد.
آخرین انیمیشن پیکسار که در آذرماه 1403 منتشر خواهد شد، موانا 2 است.
بله، پروژهایی مثل در جست و جوی نمو 2، شاه سایه و نیوت بودهاند که هرگز به مرحلهی آغاز نرسیدند.
خیر، هیچ انیمیشنی که توسط پیکسار خریداری شده، به استودیوهای دیگر محول نشده و تمام آن توسط خود این استودیو تهیه شدهاست.