اینفوگرافیک

راهنمای سریع درمان گرمازدگی کودکان؛ از معرفی علائم تا درمان خانگی

کودکی در حال آب خوردن در هوای گرم برای جلوگیری از گرمازدگی کودکان

از هر پنج کودک، یک نفر در معرض گرمازدگی است. در شرایطی که زمین روز به روز در حال گرم‌ترشدن است، تحقیقات یونیسف در زمینه کودکان نشان می‌دهد از هر پنج کودک یک نفر (یعنی سالانه حدود 466 میلیون نفر) در روزهای گرم سال دچار گرمازدگی می‌شود. گرمازدگی کودکان علل مختلفی دارد؛ از قرارگرفتن طولانی‌مدت در خودروی داغ تا بازی‌کردن در ساعات گرم ظهر در پارک و زمین‌های بازی. متاسفانه مشکل گرمازدگی بیشتر در نوزادان و کودکان ایجاد می‌شود. با این وجود اگر علائم گرمازدگی کودکان را بشناسید، درمان خانگی گرمازدگی کودکان بسیار ساده و سریع خواهد بود.

معمولا اولین نشانه‌ های گرمازدگی کودکان پوست داغ، قرمز و خشک، تنفس سریع، بی‌حالی و بی‌قراری و درجه حرارت بیش از 39 درجه سانتی گراد بدون عرق‌کردن است. در شرایط حاد، ممکن است این علائم به سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و حتی بیهوشی نیز منجر شود. در اینفوگرافی زیر، راهکار رفع سریع گرمازدگی را در 3 قدم به شما آموزش می‌دهیم.

اینفوگرافی اقدامات اولیه برای درمان گرمازدگی کودکان و نکات پیشگیری از ابتلا

برای درمان گرمازدگی چه بخوریم؟

آب و آبمیوه طبیعی، نوشیدنی‌ الکترولیت یا ورزشی، میوه، دوغ و ماست بهترین خوراکی‌ها برای درمان گرمازدگی هستند.

گرمازدگی در کودکان چند روز طول میکشد؟

گرمازدگی‌های خفیف در کودکان کم‌تر از یک روز طول می‌کشند. اگر گرمازدگی کودک حاد باشد، ممکن است بهبود آن بین 2 تا 3 روز طول بکشد.

نشانه های گرمازدگی کودکان چیست؟

تعریق شدید، پوست قرمز و گرم، سرگیجه و سردرد، حالت تهوع یا استفراغ، ضربان قلب سریع، خستگی و ضعف برخی از نشانه‌های گرمازدگی کودکان هستند.

کودک گرمازده چی بخوره؟

برای درمان خانگی گرمازدگی کودکان بهتر است از آب، نوشیدنی‌های خنک، میوه، دوغ، ماست، نعنا و خوراکی‌های سبک و سرد مثل گوجه، خیار و کاهو استفاده کنید.

برای رفع سریع گرمازدگی چه اقداماتی انجام دهیم؟

لباس‌های کودک را کم کرده و او را به یک مکان خنک منتقل کنید. سپس یک پارچه مرطوب و خنک روی پیشانی، گردن و زیر بغل کودک قرار دهید. به کودک مایعات خنک بخورانید و در صورت امکان او را به یک حمام با آب ولرم ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *