مقاله آموزشی

5 عروسک که الهام بخش فیلم‌سازان شدند

عروسک‌های تاثیرگذار برای فیلم سازان

عروسک‌هایی که الهام بخش فیلم سازان شدند

اسباب بازی هر کودک پنجره‌ایست به دنیای خیال او. فیلم‌سازان نیز از این موضوع و تاثیرات شگرف اسباب بازی‌ها بر ذهن و روان کودکان آگاه هستند، همچنین حضور عروسک‌ها در فیلم به آنان امکان داستان‌پردازی می‌دهد. کودکان هر پیامی را که از طریق اسباب بازی‌ها به آنان برسد را بهتر درک کرده و پیوند احساسی عمیق‌تری با آن فیلم برقرار می‌کنند. البته این تاثیرات تنها مربوط به کودکان نیست، بلکه بزرگترها نیز با دیدن اسباب بازی و عروسک در فیلم‌ها حس نوستالژی و صمیمیت می‌گیرند. همه این‌ دلایل باعث شده تا عروسک‌ها نقش مهمی در فیلم‌ها داشته باشند. محبوب‌ترین فیلم‌هایی که با الهام از عروسک‌ها ساخته شده‌اند شامل، سری داستان اسباب بازی‌ها، تد، باربی، پینوکیو، لگو، هوگو، آنابل و کریستوفر رابین هستند. البته به جز این موارد، فیلم‌های مختلفی در ژانرهای متنوع با محوریت عروسک‌ها ساخته شده‌است که می‌توانید مطابق با سلیقه و با درنظر گرفتن رده سنی انتخاب کنید.

فیلم باربی 2023 ، یک روایت متفاوت از داستان باربی!

باربی همیشه جز اولین انتخاب‌های دختربچه‌ها بوده‌است اما این‌بار فیلم باربی نقاط پنهانی از تاثیرات عروسک‌های باربی بر کودکان را بررسی کرده‌است. فیلم باربی، داستان یک باربی را در دنیای رویایی باربی‌ها روایت می‌کند. این باربی که نماد یک دختر بی‌نقص است، بعد از مدتی با سوالات اساسی در مورد چیستی و چرایی زندگی رو به رو می‌شود.

باربی و سازنده عروسک باربی

زمانی که ذهن باربی شروع به پرسیدن سوال می‌کند، او قدرت‌های ماورایی‌اش را از دست می‌دهد و برای پی‌بردن به هویت واقعی خود به دنیای واقعی می‌رود. در دنیای واقعی، باربی با این حیقیقت رو به رو می‌شود که  استانداردهای افراطی زیبایی و اندام او و عروسک‌های باربی تاثیرات مخربی بر دختران گذاشته و درنهایت تصمیم می‌گیرد تا مثل یک دختر عادی به زندگی ادامه دهد.

یکی از نکات جالب درمورد فیلم باربی این است که روت هندلر، سازنده اصلی عروسک باربی نیز در فیلم حضور دارد. او به باربی می‌گویند که علت اصلی ساختن او این بوده تا کودکان بتوانند خود را در قالب آرزوهایشان به شکل زنان موفق تجسم کنند و این خود باربی‌ست که می‌تواند راه زندگی‌اش را انتخاب کند. فیلم باربی بیشتر برای دختران نوجوان و جوان مناسب است و به دلیل درون مایه فلسفی آن برای دختربچه‌ها به‌سادگی قابل درک نیست.

پینوکیو و ماجراهای خاطره‌انگیزش!

پدر ژپتو و پینوکیوپینوکیو عروسک خاطره‌انگیز دوران بچگی خیلی از ماهاست که کارتون و داستان‌های او را به اشکال مختلف دیدم اما در نسخه لایو اکشن 2022 پینوکیو، رابرت زمکیس داستان پینوکیو را بار دیگر روایت می‌کند. در این فیلم پدر ژپتو که یک عروسک‌ساز پیر است آرزو دارد که یک پسر داشته‌باشد.

روز بعد پینوکیو جان می‌گیرد اما او همچنان یک عروسک سخنگوست و می‌خواهد که تبدیل به یک پسر واقعی شود. در مسیر تبدیل شدن به پسر واقعی او با دوستانش چالش‌های متفاوتی را تجربه می‌کند تا شجاعت، صداقت و درستکاری را بیاموزد. این فیلم برای کودکان و تمام رده‌های سنی مناسب است و کیفیت ساخت و تصاویر آن نیز بسیار جذاب هستند.

عروسک واقعی آنابلآنابل، برگرفته از داستان واقعی یک عروسک!

آنابل یک عروسک واقعی تسخیر شده‌ با نام Raggady Ann است که ابتدا توسط یک دختر دانشجو نگه‌داری می‌شد. او بعدها به اد و لورین وارن، محققان علوم فراطبیعی اظهار کرد که این عروسک حرکت عجیب و غریب دارد. بعد از بررسی‌ها مشخص شد که این عروسک تسخیرشده بوده و روح دختر کوچکی به نام آنابل درون آن قرار دارد.

این داستان الهام بخش فیلم‌سازان مختلفی بوده و سه سری مختلف از آنابل در سال‌های 2014، 2017 و 2019 ساخته شد. همچنین فیلم احضار 2013  نیز در مورد عروسک آنابل است. در این سری‌ها شخصیت عروسک آنابل خشن‌تر و اغراق آمیزتر از نمونه واقعی‌ست. البته سری فیلم‌های آنابل برای کودکان مناسب نیستند و بهتر است کودکان چنین فیلم‌هایی را مشاهده نکنند.

فیلم موپت ها 2011

موپت‌ها، همراهان بامزه همیشگی

مجموعه تلویزیونی موپت‌ها یکی از مجبوب‌ترین مجموعه‌های عروسکی در آمریکاست که شخصیت‌های آن اولین بار توسط جیم هنسون خلق شده‌اند. شخصیت اصلی این سری فیلم کرمیت است که یک قورباغه سبز رنگ، مهربان و منطقی است. محبوبیت این شو به قدری بوده که چندین دهه در آمریکا جز برنامه‌های پربازدید بوده‌است.
شخصیت جذاب و بامزه موپت‌ها به قدری تاثیرگذار بوده‌اند که در کنار مجموعه‌های تلویزیونی، در سال 2011 یک فیلم با حضور این شخصیت‌ها می‌سازند. در این فیلم، یک زوج جوان تلاش می‌کنند تا موپت‌ها را دوباره به صحنه بازگرداند، در این فیلم آنان ابتدا به سراغ کرمیت می‌روند و به کمک او تلاش می‌کنند تا دیگر اعضای گروه را بیابند.

عروسک های براتزبراتز یک فیلم کمدی و درام برای دحتران نوجوان

این فیلم در سال 2007 بر اساس عروسک‌های معروف براتز ساخته شده‌است. این عروسک‌ها با ظاهری متفاوت از باربی‌ها، آرایش غلیط و صورت اغراق شده، توانستند تا محبوبیت قابل قبولی را میان دختربچه‌ها به دست بیاورند. عروسک‌های براتز نیز تنوع زیادی در رنگ پوست، مدل مو و نژاد داشتند و همین مورد باعث شد تا دختربچه‌ها آنان را دوست داشته‌باشند.

فیلم براتز داستان 4 دختر است که دوستان صمیمی هستند، آنان در مدرسه با چالش‌های مختلفی رو به رو می‌شوند و مدیر مدرسه می‌خواهد تا آنان را از هم جدا کند. در حالی‌که این 4 دوست برای مدتی از هم جدا می‌شوند، متوجه اهمیت دوستی و صمیمت میان یکدیگر می‌شوند. آنان می‌فهمند که صداقت و اتحاد میان خودشان باارزش‌تر از هر چیز است. در نهایت آنان با هم متحد می‌شوند تا علیه سیاست‌های نادرست مدرسه بایستند.

کلام پایانی

عروسک‌ها همیشه منبع الهام فیلم‌سازان بوده‌اند، اگرچه تعداد زیادی از این فیلم‌ها مثل آنابل یا رابرت، بسیار ترسناک بوده و برای کودکان مناسب نیستند. البته همیشه اسباب بازی‌ها الهام بخش فیلم‌سازان نبوده‌اند و دراغلب موارد انیمیشن‌ها و فیلم‌های کودکانه، به سازندگان عروسک‌ها ایده می‌دهند. انیمیشن‌هایی مثل کارخانه هیولاها، عصر یخبندان، فروزن، سگهای نگهبان، باب اسفنجی و … به قدری محبوب هستند که سازندگان اسباب بازی را مجبور کرده تا عروسک‌هایی شبیه به این شخصیت‌ها بسازند. این ارتباط متقابل میان عروسک‌ها و فیلم‌ها هیچ‌وقت از بین نمی‌رود و همواره اسباب بازی‌ها به عنوان شخصیت‌های اصلی فیلم‌های کودکانه اثربخشی خود را خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *