راهنمای خرید

مادران باردار از این اسباب بازی‌ها دور باشند!

اسباب بازی هایی که برای مادران باردار مناسب نیستند

مادر باردار در کنار اسباب بازی های خطرناک

دوران بارداری برای مادران سرشار از احساسات زیبا و عاشقانه است. در این زمان والدین با شوق و ذوق فراوان مشغول خرید سیسمونی و لوازم کودک هستند که اسباب بازی‌ و عروسک نیز بخش جدانشدنی این خریدهاست. بدیهی‌ست که هر مادر استانداردهای خاصی را هنگام خرید اسباب بازی در نظر داشته و در کنار خرید عروسک‌های ایمن و متناسب با شرایط نوزاد، رنگ و سلیقه‌ی خود را نیز مدنظر قرار می‌دهد، اما نکاتی ممکن است از چشم آنان دور بماند. واقعیت این است که اسباب بازی‌های متنوعی در بازار وجود دارند که بسیار جذاب و زیبا هستند اما مواد به کار رفته در این محصولات برای مادران باردار مضر است. با شناختن این مواد خطرناک نه تنها انتخاب‌های سالم‌تری برای خود خواهید داشت، بلکه برای هدیه دادن نیز می‌دانید کدام اسباب بازی برای مادران باردار مهربان بهتر است.

کدام اسباب بازی‌ها برای مادران باردار خطرناک‌اند؟

اسباب بازی‌های مختلفی می‌توانند برای مادران باردار خطرناک باشند. برخی به دلیل عناصر و مواد سازنده سمی و مضر هستند و برخی به دلیل ویژگی‌های خاص و طراحی ساخت برای مادران مناسب نیستند.

اسباب بازی‌های پلاستیکی حاوی فتالات

اسباب بازی‌های پلاستیکیفتالات (phthalates) یک ماده شیمیایی‌ست که به عنوان افزودنی در محصولات مختلفی از جمله پلاستیک‌های PVC، وینیل، برخی مواد آرایشی، لوازم منزل مثل پرده،کفپوش و … و هرگونه محصول پلاستیکی منعطف استفاده می‌شود. حضور این ماده کمک می‌کند تا پلاستیک حالت نرم و منعطف بگیرد و متاسفانه از این ماده شیمیایی به طور گسترده در ساخت اسباب بازی‌ها نیز استفاده می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، فتالات‌ها با دیگر اجزای مواد پلاستیکی پیوند ایجاد نمی‌کنند، درنتیجه در طول زمان از ماده پلاستیکی خارج شده و وارد هوا و محل زندگی می‌شوند. استنشاق و خوردن این ماده شیمایی می‌تواند عوارض خطرناکی داشته‌باشد. مادران بارداری که در معرض فتالات باشند، ممکن است کودکانی با مشکلاتی در یادگیری زبان و مهارت‌های حرکتی به دنیا بیاورند. (منبع) علاوه بر این، پلاستیک‌های PVC و پلی اتیلن و پلی اورتان میکروپلاست‌هایی منتشر می‌کنند که می‌توانند وارد بدن مادران باردار شود. این مواد حتی ممکن است شیر مادران را نیز آلوده کند.

بیسفنول آ (bisphenol A) یکی دیگر از مواد پلاستیکی خطرناک است که در برخی اسباب بازی‌های پلاستیکی استفاده می‌شود و حتی از طریق پوست نیز ممکن است جذب شود. این مواد پلاستیکی با ورود به بدن مادرسلامت جنین را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند، لذا حتما اسباب بازی‌های کودکتان را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید که مطمئن باشید تمامی اسباب بازی‌ها از مواد پلاستیکی ایمن و بدون حساسیت تولید شده‌باشند.

تحقیقات در مورد فتالات‌ها همچنان ادامه دارد و برخی محققان نیز بر این باورند که مقادیر کم این ماده تاثیرات منفی بر بدن نخواهد داشت اما تا تکمیل شدن مطالعات دانشمندان، بهتر است از مواد پلاستیکی حاوی فتالات دوری کنید.

اسباب بازی‌های حاوی فلزات سنگین مثل سرب و جیوه

برخی فلزات سنگین مثل سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم ممکن است در رنگ‌های به کار رفته در اسباب بازی‌ها وجود داشته‌باشند. حتی در اسباب بازی‌های الکترونیکی نیز ممکن است میزان کمی جیوه به کار رود. جذب این مواد توسط پوست و استنشاق با حتی بلع ناخواسته می‌تواند به جنین آسیب برساند.

در این میان این فلزات مسمومیت با سرب شایع‌تر است زیرا این عنصر در برخی رنگ‌های اسباب بازی‌های فلزی یا موارد غیراستاندارد وارداتی یافت شده که می‌توانید باعث حساسیت، تهوع و حتی زایمان زودرس در مادران شود.

اسباب بازی بلند و مادری که اذیت شده است

اسباب بازی‌های پر سر و صدا را کنار بگذارید!

عروسک یا اسباب بازی‌هایی که صداهای بسیار بلند تولید می‌کنند برای مادران باردار مناسب نیستند. نوزادان نیز در معرض این صداهای بلند هستند که می‌تواند آنان را دچار اختلالات شنوایی کند. همچنین سر و صدای زیاد می‌تواند برای مادر نیز استرس‌زا باشد. بهتر است مادران طول دوران بارداری خود را در آرامش بگذرانند و خرید چنین اسباب بازی‌هایی را به دوران نوجوانی فرزندانشان موکول کنند!

اسباب بازی‌های سنگین و ریز را جلوی راه نگذارید!

مادران باردار در سه ماهه آخر وزن زیادی را تحمل می‌کنند، لذا اسباب بازی‌های خیلی بزرگ و سنگین برای مادران دست و پا گیر هستند. این وسایل ممکن است به کمر مادران آسیب برساند. جمع کردن و چیدمان اسباب بازی‌های ریز و کوچک نیز برای مادران سخت است و اگر این اسباب بازی‌های زیر دست و پا بمانند، ممکن است تعادل مادران را برهم زده و باعث زمین خوردن‌شان شود.

بهتر است تا اسباب بازی‌های چالشی، پیچیده و ساختنی‌های دست و پا گیر را به زمان دیگری موکول کنید که کودک بتواند مسئولیت جمع آوری وسایلش را خود برعهده بگیرد. عروسک‌های پولیشی نرم و عروسک‌های پلاستیک نشکن بهترین گزینه‌های برای خرید سیسمونی‌ است.

مادران باردار چه اسباب بازی‌هایی بخرند؟

اسباب بازی و بارداریبهترین گزینه‌ها برای مادران باردار شامل موارد زیر هستند:

  • اسباب بازی‌های پارچه‌ای و کتانی: عروسک و اسباب بازی‌هایی که با پارچه، پولیش، کتان و یا نمد قابل شستشو ساخته شده‌اند، گزینه‌هایی بسیار مناسبی برای مادران و نوزادان هستند. عروسک‌های قابل شستشو نگرانی از بابت هرگونه آلودگی را رفع می‌کنند.
  • اسباب بازی‌های چوبی و سازگار با محیط زیست: اسباب بازی‌های چوبی نه تنها زیبایی و جذابیت خیره‌کننده وخاصی دارند بلکه آلودگی‌ها را نیز جذب نمی‌کنند و کاملا طبیعی هستند.
  • اسباب بازی‌های تهیه شده از پلاستیک ضدحسیاسیت: هنگام خرید لوازم سیسمونی، حتما مواد اولیه سازنده اسباب بازی را بررسی کنید. محصولاتی که دارای نشان استاندارد بوده و از پلاستیک‌های باکیفیت و ضدحساسیت تهیه شده‌اند، بهترین انتخاب هستند.
  • اسباب بازی‌های موزیکال: اسباب بازی‌هایی که موزیک‌های ملایم و آرامش‌بخش می‌نوازند، برای مادران باردار بسیار عالی هستند. این موارد هم در دوران بارداری به مادر آرامش می‌دهند و هم پس از به دنیا آمدن کودک به خواب و استراحتش کمک می‌کنند.

سخن نهایی

اسباب بازی‌ها به قدری تاثیرگذار هستند که در طول زندگی و حتی پیش از تولد فرزند نیز باید به انتخاب اسباب بازی مناسب توجه کنید. اسباب بازی‌ها تاثیرات مستقیم بر جسم مادر و فرزند دارد و در برخی موارد بر ناخوداگاه کودک نیز تاثیر می‌گذارند. پس در دوران بارداری حتما کیفیت و مواد سازنده اسباب بازی‌ها را بررسی کنید تا از خطرات احتمالی مواد شیمیایی به دور باشید. برای آسودگی خاطر خود حتما از فروشگاه‌های تخصصی اسباب بازی خرید کنید که بادر نظر گرفتن رده سنی و ویژگی‌های هر وسیله بازی آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند تا مادران باردار بتوانند به راحتی اسباب بازی‌های مناسب نوزادان خود را انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *