مقاله آموزشی

خطر جدی پاپت و اسباب بازی حمام کودک که از آن بی‌خبرید!

عروسک حمام کودک و نوزاد درون وان

وان حمام پر از اسباب بازی حمام

اردک‌های حمام زرد نوستالژیک را یادتان هست؟ احتمالا شما هم در کودکی از این عروسک‌های سیلیکونی بامزه داشتید. اسباب بازی و پوپت‌های حمام از اجزای جدانشدنی سیسمونی بچه‌ها هستند. والدین برای سرگرم کردن کودکان، مخصوصا آن‌هایی که از آب می‌ترسند از عروسک‌های حمام استفاده می‌کنند. پوپت‌های حمام با همه زیبایی و بامزگی می‌توانند می‌توانند حامل آلودگی و خطرات مختلفی باشند که حتی می‌تواند ناقل عفونت به نوزادان و کودکان باشد. از این رو، توصیه ما این است که اسباب بازی حمام کودک را هر ماه ضدعفونی کنید و بعد از مدتی نیز تعویض نمایید تا فرزندان دلبندتان از خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف در امان باشند.

اسباب بازی‌ حمام چه خطراتی دارد؟

عروسک‌های حمام به خاطر نرمی و سادگی طراحی‌شان اغلب در دسته اسباب بازی‌های کم‌خطر قرار می‌گیرند اما همین پوپت‌های بامزه ممکن است برای کودکان خطرناک باشند.

پوپت‌های سیلیکونی حمام می‌توانند باعث عفونت شوند!

عروسک وان حمام قدیمی

پوپت‌های حمام عروسک‌های سیلیکونی نرمی هستند که اغلب به شکل حیوانات یا شخصیت‌های کارتونی طراحی می‌شوند. درون برخی از این پوپت‌ها سوتک قرار دارد تا برای بچه‌ها جذابیت بیشتری داشته‌باشد. همچنین سوراخ‌های ریزی نیز برای تخلیه آب روی آن‌ها تعبیه شده‌است. متاسفانه خطر اصلی این است که آب به طور کامل از درون این پوپت‌ها تخلیه نمی‌شود و در فضای نمناک و گرم حمام، رطوبت درون این عروسک‌ها را به محل بسیار خوبی برای رشد انواع کپک تبدیل می‌کند.

زمانی که اسباب بازی‌های حمام در محل مرطوب می‌مانند، درون آن‌ها بیوفیلم تشکیل می‌شوند. بیوفیلم به میکروارگارنیسم‌هایی گفته می‌شود که حاوی تجمعات باکتری، قارچ و میکروب‌های متعددی هستند که می‌توانند باعث بیماری‌های مختلفی شوند. عفونت، بیماری‌های تنفسی و گوارشی از شایع‌ترین مواردی هستند که بر اثر آلودگی این اسباب بازی‌های حمام منتقل می‌شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی اسباب بازی‌های حمام، این عروسک‌ها از موادی ساخته شده‌اند که به رشد میکروارگانیسم‌های مختلف کمک می‌کند. به همین علت آلودگی‌های قارچی و باکتریایی به طور گسترده‌ای در این محصولات مشاهده می‌شوند. (منبع) این میکروب‌ها می‌توانند باعث بروز عفونت در چشم، پوست، گوش، ریه و حتی عفونت‌های اداری در کودکان بشوند؛ بنابراین توجه به نظافت پوپت‌ها بسیار مهم است.

آلودگی با مواد سازنده عروسک‌های حمام

اسباب بازی‌های حمام کودک نه تنها می‌توانند در درون خود آلودگی پرورش دهند، بلکه ممکن است از مواد خطرناک ساخته شده‌باشند. اغلب پلاستیک‌های منعطف از پلاستیک PVC ساخته شده و حاوی فتالات هستند که ماده‌ای بسیار مضر و سمی‌ است. از سوی دیگر نیز این مواد هم به مرور در آب آزاد می‌شوند و هم ممکن است کودکان اسباب بازی‌های حمام‌شان را بجوند. در نهایت میکروپلاستیک‌ها وارد بدن کودک شده و به آنان آسیب می‌رساند.

احتمال خفگی یا غرق شدن!

ممکن است این تیتر برای‌تان خیلی اغراق آمیز باشد اما چنین احتمالی برای کودکان 1 تا 3 سال بعید نیست! کودکانی با ذوق و شوق فراوان هنگام بازی در وان، هنگام برداشتن یک اسباب بازی حمامی تعادلش را از دست بدهد و سربخورد و همین موجب غرق شدن او شود. همچنین برخی اسباب بازی‌های حمام نوزاد غیراستاندارد که مانند یک آب‌نما یا آبشار هستند نیز ممکن است از کنترل خارج شوند و آب زیادی را روی سر کودک بریزند که برای او حالت خفگی ایجاد کند. البته چنین اتفاقاتی اغلب زمانی رخ می‌دهد که کودک به تنهایی و بدون همراهی سرپرست خود حمام کند، پس هیچ‌گاه کودک را حتی برای دقایقی کوتاه در حمام تنها نگذارید.

با وجود خطرات اسباب بازی‌های حمام، حال راه حل چیست؟

مادر در حال شستشوی وسایل اسباب بازی حمام

خطرات احتمالی اسباب بازی حمام کودک و نوزاد به این معنی نیست که نباید برای آنان پوپت بخرید، بلکه کافیست تا چند نکته را رعایت کنید:

  • اسباب بازی‌های حمام باکیفیت و اصل تهیه کنید که فاقد مواد شیمیایی خطرناک همچون فتالات باشند.
  • حتما هر هفته پوپت حمام را به خوبی تمیز و کاملا خشک کنید. در ادامه دستورالعمل تمیز کردن پوپت‌های حمام را برای‌تان قرار می‌دهیم.
  • زمانی که علائم خرابی در اسباب بازی حمام کودک مشاهده کردید، حتما آن را دور بیاندازید و تعویض کنید.
  • هنگام خرید حتما اطلاعات محصول را به دقت مطالعه فرمایید.
  • اسباب بازی‌هایی که ممکن است باعث لیز خوردن کودک شوند را اصلا تهیه کنید.
  • دقت کنید تا حتما عروسک‌ها نرم و بدون لبه‌های تیز باشند.
  • اسباب بازی‌های حمام بدون سوراخ بخرید تا آب به داخل آن‌ها نفوذ نکند.

با رعایت این موارد، کودک شما از خطر عفونت و بیماری در امان خواهد بود.

دستورالهعمل تمیز کردن و نگه‌داری اسباب بازی حمام کودک و نوزاد

برای آلوده تمیز کردن اسباب بازی‌های حمام می‌توانید آن‌ها با کمک مایع سفیدکننده یا سرکه ضدعفونی کنید. سرکه یا مایع سفیدکننده را با نسبت یک به چهار با آب مخلوط کنید و عروسک‌های حمام را در آن قرار دهید. بعد 5 تا 10 دقیقه، آن‌ها را کامل بشویید و خشک کنید.

برای خشک کردن سوتک را از درون پوپت‌ها در بیاورید تا کامل خشک شوند. اگر می‌تواند آن‌ها را جدا یا باز کنید، با یک دستمال نخی، درون اسباب بازی را هم کاملا خشک کنید. بهتر است اسباب بازی را از فضای حمام خارج کنید و در مکان خشک قرار دهید تا کاملا خشک شود. بهتر است هفته‌ای یکبار عروسک حمام را بشویید و هر بار به دقت آن را بررسی نمایید. در حمام نیز تهویه مناسب کار بگذارید تا احتمال رشد کپک و میکروارگانیسم‌های خطرناک به حداقل برسد.

جمع بندی

مواردی که در این مقاله ذکر شده نباید شما را بترساند، زیرا اسباب بازی حمام در عین حال که ممکن است کودک را دچار بیماری کند، بسیار برای او سرگرم‌کننده وجذاب است و از ترس او از آب و حمام می‌کاهد. پوپت حمام به شما کمک می‌کند تا کودک خود را به راحتی حمام کنید و دقایقی شادی را برای او بسازید. هنگام خرید اسباب بازی‌های حمام، حتما بهترین کیفیت موجود در بازار را خریداری کنید که فاقد مواد شیمیایی هستند و نمونه‌هایی را بردارید که به راحتی قابل ضدعفونی کردن بوده و آب درون آن نمی‌ماند. با نظافت و تعویض به موقع این اسباب بازی‌های نرم و بامزه، کودک خود را از هرگونه آسیب به دور خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *